Wietse Meinardi

Recensies en reacties 2


vervolg Peter Siebesma- Bachconcert Assen

Het was een goede keuze om de aanwezigen aan de zijkant van de kerk te laten luisteren en met name het middengedeelte van de kerk vrij te laten. Je hebt zo een mooi zicht op de kerk met z’n fraaie architectuur. Hoewel ik zelf als organist de kerk en het van Vulpenorgel goed ken, was ik opnieuw verrast door de uitgebalanceerde klank van het instrument. Daarbij viel me op hoe transparant alles klonk. Bij iedere registratie bleef de balans tussen de gekozen registers uitstekend en straalde het instrument  rust en evenwicht uit. De akoestiek van de kerk is voortreffelijk en geeft de klank van het orgel alle ruimte zonder dat de finesses door een teveel aan galm verloren gaan. Al eerder was me opgevallen hoe dit bescheiden orgel zoveel nuancering in registratie mogelijk maakt. Opnieuw waren er registercombinaties  die mij verrasten. De manualen hebben slechts één tongwerk (een dulciaan), maar die kleurt zo goed dat Wietse steeds weer tot nieuwe combinaties kan komen. Ook het subtiel gebruik van de mooie tweevoets-registers viel me in het geheel op.

In balans was ook het gekozen programma: Bach, bewerkingen ván Bach en bewerkingen dóór Bach. Fraai waren de bewerkingen van Dick Sanderman en Addie de Jong. Die voegden aan het kleurenpalet nieuwe klanken toe die de veelzijdigheid van het orgel alleen maar benadrukten.  Het prachtig gespeelde praeludium en fuga in G stond als een huis en ontroerde door de persoonlijke benadering. Wietse Meinardi gaf opnieuw zijn visitekaartje af. Zijn spel is technisch beheerst en vooral ook verfijnd. Hij heeft een touché dat transparant , maar toch altijd vloeiend blijft. Persoonlijk vind ik het een verademing om Bach eens niet op bijna staccato-achtige wijze uitgevoerd te horen. Daaraan toegevoegd een zeer kundig gebruik van de beschikbare registers en je hoort een Bach op zijn best. Voor zo’n concert mis ik graag een uurtje zon op het terras.

Peter Siebesma, musicus           


Aad van Nes 24 augustus 2015 - Bachconcert Assen

Wat een mooi concert gaf je vanavond. Hartelijk dank! Bij een KVOK- excursie heb ik gemerkt hoe direct dit orgel is! Moeilijk, hoor!

Je hebt ook een leuk programma samengesteld en wat een massa mensen! Daar zijn we in onze plaats best wel wat jaloers op!

Graag tot een volgende keer!


Jan Oldenhuis n.a.v. begeleiding uitvaart  in de Boskamp in Assen - 6 november 2015

Ik kom net terug van de rouwsamenkomst.

Het deed me goed je weer eens een keer 'mee te maken'. Dat je op dat instrument dat ten onrechte met de naam van orgel wordt aangeduid en eigenlijk alleen maar een technisch geval is waar geluid uit wordt geproduceerd, het klaar speelde om dat diverse gezelschap van doorgaans oude mensen zo te laten zingen verdient alle respect. Dat je dat zelfs klaar speelde met  het schitterende 'Zolang op aarde etc.' verdient zelfs bewondering. En dat was voor een. Groot deel mee te danken aan h et voorspel, waar de aanwezigen vast op konden meedeinen? Ik heb genoten. En het speet me diep dat je gedoemd was tot dat pieterige instrument.  Maar wat je er mee deed was voor mijn gevoel wel het maximaal haalbare. (…) En wat is het geweldig, als de emoties op zulke bijeenkomsten kunnen worden opgevangen en meegenomen door de organist. Ik heb ook genoten van de vreugdevolle figuren waarmee je de melodie van het Vreugde, vreugde, vreugde omrankte. Bedankt.


Peter Siebesma 9 juli 2011 - Zomerconcert Assen met Berta van der Kolk, fluit 

Het was een mooi concert gisteravond. De bijzondere opstelling voor publiek met voluit zicht op het orgel had iets onwennigs, alsof we met z’n allen van een laatste avondzonnetje zaten te genieten in onze strandstoelen. Genieten was het zeker. De combinatie van geheel andere repertoire met een ander gebruik van klavieren en pedaal en af en toe verrassende registraties gaf andere klankimpressies dan we van het orgel kenden; samen met fluit gaf dat soms een gevoel van: ‘Is dat ons orgel wel?’ Daarmee was op dit concert één van de doelstellingen van de pas opgerichte Orgelkring al meteen ‘gehaald’: bredere mogelijkheden van het orgel laten horen...

De registratie bij de eerste Prelude was een mooie binnenkomer, een quasi-plenum, zeer overtuigend en verfijnd. De bewerkingen van Sanderman waren me bekend, maar niet minder boeiend, je kon horen dat er goed aan geschaafd en gesleuteld was. Overtuigend gespeeld.

De Fantasie in d van Mozart op orgel vond ik verrassend. Mooi gespeeld en je zou bijna zeggen: voor orgel geschreven! Fijn dat de vertrouwde Mendelssohn het hart vormde. Ook muzikaal hoort zijn muziek m.i. in het centrum te staan, omdat er zoveel samenkomt (zowel wat ervoor als erna is gecomponeerd!). De Mozart-changes had ik eerder gehoord, ze boeiden me deze keer –tot mijn eigen verrassing- minder, eigenlijk alleen bij de eerste overgang naar de jazz-klanken en –ritmiek. De Popstücke van Schütz klonken fraai, de verfijnde registratiemogelijkheden van het orgel bleken ook hier. Hoogtepunt voor mij persoonlijk was het thema met variaties van Mozart voor orgel en fluit. De samenklank was prachtig. Over de registratie was hoorbaar nagedacht. Ik heb niet eerder fluit en orgel zo mooi samen gehoord. Voor de orgelkring Assen een mooie opsteker!

Voor de Adventskerk alweer een troef in het al zo kleurrijke en artistieke kaartspel.  

 

Euwe de Jong 14 september 2008  recensie n.a.v. CD Postludium

Zoals beloofd zou ik je nog een recensie van de Marturia-cd geven.


Het idee is buitengewoon sympathiek. Dit orgel heeft veel mensen geraakt, en daar heb jij op ingespeeld. Prima initiatief dus.


Het orgel is overtuigend! Het staat als een huis (kleine ontstemming daargelaten + de rafeligheid in het plenum in het één-tweegestreept gebied), maar die kerk……………geen centimeter ruimte. Dat is wel jammer.


Het programma is ‘van alles wat’ , de reden is uitgelegd op de presentatie, hebben we het dus niet over.


Jouw spel is zeer overtuigend.  Absolute hoogtepunten zijn: Bach BWV 545, gewoon steengoed gespeeld. De Postlude van Murill, een prachtig, dreigend stuk, je speelt dat met een bijzondere bezieling, ik heb het al een aantal keren gedraaid. De koraalvoorspelen zijn mooi van sfeer. Dat gigue-fugatje van Buxtehude is uiterts delicaat en je speelt het ook zo. Erg fraai allemaal.


Ik heb met twee uitvoeringsdingetjes wat moeite (dit is per slot een recensie).

De Toccata in Seven mag wat mij betreft meer drive en ritmische scherpte hebben. Iets meer risico in het spel.

Walther, deel I van het concerto, vind ik het minst gelukt. Tijdens de presentatie stoorden mij de vertragingen tussen de overgang van de tutti naar de solo-delen. Op de cd is dat beduidend minder, maar toch zijn ze ook daar wat aanwezig. Dat haalt de vaart er uit en het stuk verbrokkeld daardoor teveel. Het is hoe dan ook diverterende muziek en je geeft het wel erg veel gewicht zo. Het laatste deel heeft dat bezwaar overigens niet, al mogen de buitendeeltjes wat mij betreft wat sneller.

Ook een puntje van de kritiek over de montage, ik vind de ruimte tussen de afzonderlijke delen wat krap bemeten, dat hoeft geen probleem te zijn, maar deze cd heeft zoveel verschillende sferen dat je nog ‘in het ene stuk zit’ en het andere klinkt al.


Hoe dan ook: een cd om veel vaker te beluisteren. En niet alleen omdat het toevallig een ‘overleden’ orgel betreft. Klassewerk.


Recensies 1 2


CD-recensies uit de pers zie hier.